СЪБИТИЯКУЛТУРЕН АФИШ

Тенорът Михаил Михайлов за предстоящата „Травиата” в НДК

21:02 | 13 февруари 2016 | Мая Филипова | Интервю
Михаил Михайлов, тенор Михаил Михайлов, тенор
На 14 февруари 2016 младият и обещаващ тенор ще се представи в ролята на Алфредо в операта „Травиата” от Джузепе Верди, постановка на Маестра Любка Биаджони.
Михаил Михайлов е роден през 1987 г. във Велико Търново. Завършва Национална музикална академия „Проф. Панчо Владигеров” – София (2011). Участва в Майсторски класове на Христина Ангелакова и Анна Томова-Синтова.

През 2013 г. дебютира с „Реквием” от Джузепе Верди в „Royal Festival Hall”, Лондон, с Кралския филхармоничен оркестър, по-късно през същата година участва във Верди/Пучини галаконцерт с Мюнхенския симфоничен оркестър. Опитът в кантатно-ораториалните произведения Михайлов натрупва на сцената на зала „ България”със Софийска филхармония, където от 2012 г. често е предпочитан гост-солист. В края на 2015 г. печели Гран при на XIX-я Международен конкурс „Романсиада”, Москва, Русия.

През 2013 и 2014 г. се изявява на фестивалите: „Klassik auf der Burg”; „Herrenchiemsee Festspiele” – в ролята на Бакхус в „Ариадне от Наксос” от Рихард Щраус и „Klassik am See”- Ерланген, в ролята на Алфредо от „Травиата” и Херцогът на Мантуа от „Риголето” от Джузепе Верди, под палката на Маестра Любка Биаджони. Сред многобройните му ангажименти са концерти с оркестъра на Филхармония Осака, както и в поредица от рецитали в Осака, Япония.

Разговаряме с Михаил Михайлов часове преди генералната репетиция "Травиата" в зала 1 на НДК.

На 14 февруари, точно на „Свети Валентин” ще се представите пред софийска публика в ролята на Алфредо в „Травиата” от Верди в постановката на Любка Биаджони и нейния оркестър „София Симфоникс”. Преди години участвахте в друга нейна „Травиата”, но със Софийска филхармония. Това ли е любимата Ви Вердиева опера?

Не съм сигурен дали имам любима Вердиева опера, но определено „Травиата” е опера, която харесвам много. Тя е любима и на оперната публика – факт, който я превръща в предизвикателство в интерпретационно отношение. За да се представиш на ниво, имаш нужда от една много задълбочена подготовка във вокален и драматургичен аспект.


Заедно с Вас на сцената на зала 1 ще излезе и италианското сопрано Марта Торбидони – носител на наградата „Пучини” за 2015 като Виолета, а също и големият ни баритон Антон Керемидчиев. Има ли вече изградена хармония между вас?

Смело мога да заявя – да, има! Марта е едно много талантливо и можещо момиче. Въпреки бляскавия старт на нейната кариера, тя остана скромна, отдадена на музиката и работата с нея е изключително лека. Зад гърба си вече имаме десетина спектакъла на една сцена. Опознахме добре гласовете, музикалния си вкус и без усилие правим музика заедно. Антон Керемидчиев е един много успял човек, за когото за жалост знаем твърде малко в България. Респектиращи са гласът , рутината и нивото на осъзнатост, на което той пресъздава образите си. Умело те увлича с присъствието си на сцената и всичко се получава много естествено.


Казват, че в оперните сюжети тенорите са облагодетелствани, те получават централните партии, дамите ги обичат? Чувствате ли се късметлия за този „божи дар”?

Не във всички опери теноровите образи са най-значими. В „Травиата” например, Алфредо е един поддържащ главен персонаж, който има за цел да подпомогне образът на Виолета да се разгърне в пълен аспект. Да я покаже първо силна, бляскава и женствена, после нежна, ранима и влюбена, и накрая да накара публиката да преживее болката му от нейната смърт. Но, да, има и „тенорови опери” и не мога да скрия, че изпитваш истинска творческа наслада, когато изпълняваш тези партии.

Удовлетворението от аплодисментите след „Una furtiva lagrima” например, арията от „Любовен еликсир”, която идва след прекарани плътно 2 часа на сцената е огромно. Дали се чувствам късметлия? Определено, но чувствам и отговорност. Дори и хората, за които класическата музика не е предпочитаният стил, познават арии като „La donna è mobile” и „Nessun dorma” и имат своите изисквания, така че смятам за грешно да се мисли, че както и да ги изпееш, хората ще ти се радват.


От 2013 г. сте един от солистите на фестивалите: „Klassik auf der Burg”; „Herrenchiemsee Festspiele” в Германия, отново с Любка Биаджони и нейния оркестър „София Симфоникс”. Там се представяхте изключително успешно в ролите Бакхус в „Ариадне от Наксос” от Рихард Щраус, Алфредо от „Травиата” и Херцогът на Мантуа от „ Риголето” от Джузепе Верди. Как се работи с диригента Любка Биаджони?

Любка Биаджони е много взискателна, същевременно много раздаваща се и като човек, и като диригент. Тя е приятел на и извън сцената. Винаги идва изключитено подготвена и с ясна концепция за спектакъла или концерта, но винаги се допитва до мнението на колегите и се радва когато всички дейно участват в създаването на крайния продукт. Преди две години, в деня на генералната репетиция за спектакъла на операта „Риголето” в Зала „България”, който беше дебютен за мен, се събудих без никакъв глас, в резултат на остра алергична реакция. Веднага ѝ се обадих и ѝ казах, че не съм в състояние да пея и че отказвам участието си, за да не компрометирам спектакъла. Тогава тя ми каза: „Михаил, този спектакъл е като едно наше дете, коего отглеждаме заедно с всички колеги, грижим се за него, обичаме го и не бива да го изоставяме, когато има някакви трудности. Аз вярвам, че Вие ще успеете!”. Така и стана – успях. Представете си какво доверие в един 26-годишен, за оперните критерии, младеж! Малко диригенти биха се осмелили да поемат подобен риск.

С Любка Биаджони се работи изключително лесно, ако си допаднете първо като хора, след това като музиканти. След над 30 излизания заедно на сцената и стотици часове репетиции, дори първата репетиция за нов проект протича гладко и още от първите тактове се прави музика.


В края на 2015 г. спечелихте Grand Prix на XIX-я Международен конкурс „Романсиада”, Москва, Русия. Разкажете малко повече за този конкурс?

Романсиада” е конкурс за изпълнение на руски романси и е „свещен” за руснаците – следи се в цялата страна и се излъчва по Националната телевизия. Провежда се в няколко кръга из целия свят, аз бях класиран от кръга „Балканска романсиада”, който се организира и провежда в РКИЦ София. В тазгодишното издание имаше над 250 участника от около 20 страни, за финалите в Москва се класират 12. Интересен факт е, че на финалния концерт изпълнителите пеят акомпанирани от руски народен оркестър, което е нещо много екзотично за един оперен певец. Лауреати от този конкурс са изпълнители като Николай Басков – едно от най-популярните лица в руския културен живот и Марина Поплавская, която няма нужда от представяне. Месец след спечелването на тази Гран при, бях поканен от създателката на конкурса – Галина Преображенская да взема участие в концерт, в залата на Московския кремъл, заедно с предишни лауреати от конкурса, които сега са вече утвърдени изпълнители.


Каква е музикалната 2016 година за Михаил Михайлов?

Музикалната 2016 за Михаил Михайлов е динамична и пъстра. Спектакли за деца, оперни и оперетни постановки, камерни концерти, конкурси, записи, прослушвания, участия във фестивали. Интересни дестинации – Полша, Русия, Япония, Германия. И може би най-музикалното – живот и здраве след два месеца в нашето семейство един малък певец ще се появи на бял свят. Плашат ме, че щял да предпочита изцяло нощта за усъвършенстването на белкантовата си техника, да видим.

Всички събития


Пон
Вт
Ср
Чет
Пет
Съб
Нед

Отиди на днес

Културен афиш

Всички новини